کودک و نوجوان
1398/06/10 17:43

اختلال خواندن یا خوانش پریشی(dyslexia)

اختلال خواندن یا خوانش پریشی(dyslexia) یکی از انواع اختلالات یادگیری است که بر توانایی کودک برای خواندن، تلفظ کردن و نوشتن تاثیر می‌گذارد.

هنگامی که کودکان خواندن را فرا میگیرند، آنها در ابتدا به این درک می‌رسند که هر حرف چه صدایی دارد و چگونه تلفظ می‌شود. سپس می آموزند که چگونه برای خواندن یک کلمه حروف آن را به یکدیگر متصل و بیان کنند. آنها همچنین نیاز به توانایی درک معانی کلمات خوانده شده، برای دست یابی به فهمی از مطالب خوانده شده دارند.

برای کودکان مبتلا به اختلال خواندن، برقرار کردن ارتباط بین حروف و صداهای آنها و سپس ترکیب کردن حروف و صداها در قالب یک کلمه دشوار است. مشکل در پردازش کلمات میتواند منجر به دشواری در هجی کردن، نوشتن و بیان آنها شود.

در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از افراد جمعیت به درجاتی از اختلال خواندن مبتلا هستند. کودکان مبتلا به این اختلال، در غالب موارد، از قدرت بینایی و هوش نرمال همانند سایر همسالان خود برخوردارند
اختلال خواندن از نارسایی در عملکرد قسمت هایی از مغز که مرتبط با پردازش زبان هستند، نشأت می گیرد
شدت دیس لکسی در افراد مختلف متفاوت است، و مدیریت آن بسته به میزان ناتوانی فرد، دشواری و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. در عین حال، می‌توان گفت در اکثریت موارد، با افزایش سن کودک، قدرت او برای مدیریت محدودیت های ناشی از اختلال افزایش می یابد، و دیس‌ لکسی همانند سایر اختلالات یادگیری دلیل کافی برای متوقف شدن مسیر رشد و پیشرفت کودک، و عقب ماندن او از همسالانش در زمینهٔ دستاوردهای تحصیلی نیست.

✳️ برای کمک به کودک مبتلا به دیس لکسی در درجهٔ اول به والدین توصیه میشود که این موضوع را با اولیاء مدرسه کودک در میان بگذارند تا براساس نیازهای ویژه کودک تمهیدات آموزشی مانند کار با یک متخصص در زمینهٔ اختلالات یادگیری، در نظر گرفتن زمان اضافه تر در امتحانات و اختصاص دادن زمان بیشتر به کودک برای آموزش خواندن و نوشتن را در نظر بگیرند.

به موازات در نظر گرفتن تمهیدات آموزشی مورد نیاز کودک، موقعیت های بسیاری در فضای خانه و رابطهٔ والدین با کودک وجود دارد که می‌توان از آنها، نه صرفا در جهت بهبود مهارت خواندن، بلکه  برای تقویت اعتماد به نفس او کمک گرفت. کودکان مبتلا به دیس لکسی، در انجام تکالیفی که همسالانشان به آسانی انجام می‌دهند، دشواری زیادی را تجربه میکنند، بر همین اساس به والدین توصیه میشود که در عین قاطعیت در ارتباط با تعهد کودک به انجام تکالیف مدرسه، در سازمان دادن به تکالیف، تقسیم بندی آنها به قسمت های کوچک تر و همراهی با کودک، زمان و حمایت بیشتری را به او اختصاص دهند.

برای کمک به تقویت مهارت خواندن و افزایش اعتماد به نفس کودک، همچنین به والدین توصیه میشود که: 

✳️ از کتابهای دارای نسخه صوتی برای فراهم شدن امکان خواندن و گوش دادن همزمان، برای کودک استفاده کنید.

✳️ زمان هایی را برای کتاب خواندن با کودک، با صدای رسا و سرعت آهسته، اختصاص دهید.

✳️ خواندن در کنار کودک را به کتاب‌های مدرسه محدود نکنید. خواندن کتابهای مصور، داستانهای طنز و موضوعات مورد علاقه کودک انگیزهٔ او را برای همراهی افزایش می‌دهد.

✳️ کتابهای مورد علاقهٔ او را چندین بار برایش بخوانید. این کار اگرچه ممکن است برای شما کسالت آور باشد اما برای کودک مفید خواهد بود.

✳️ در هنگام خواندن، این کار را به نوبت و با مشارکت فعال کودک انجام دهید.

✳️ درباره داستانی که در حال خواندن آن هستید با کودک گفتگو کنید و از او سوالاتی را بپرسید مانند اینکه: "فکر می‌کنی بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد".

✳️ خواندن را تبدیل به یک تجربهٔ لذت بخش کنید؛ از شعر، آواز و بازی هایی که در آنها نیاز به خواندن کلمات وجود دارد، برای تقویت غیرمستقیم مهارت خواندن و بیان حروف و صداها استفاده کنید.

✳️ از تکنولوژی کمک بگیرید. امکان استفاده از دیکشنری های آنلاین، نرم افزارهای متن به گفتار(text-to-speech) و برنامه های غلط یاب املایی را، متناسب با سن و میزان توانایی کودک برای کار با کامپیوتر، برای او فراهم کنید.

✳️ همانند سایر موقعیت های چالش برانگیز فرزندپروری، حفظ آرامش، ثبات و امیدواری، و مشاهدهٔ این ویژگی ها در والدین، یکی از مهمترین عوامل فاصله گرفتن کودک از احساس نقص و درماندگی، استفاده از سایر استعدادهای خود برای جبران اختلال موجود، و جلوگیری از محدود شدن تعریف او از خود در قالب یک فرد مبتلا به دیس لکسی، خواهد شد.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :